Chang Siew Yee

Pendidikan Seni Visual

Perhiasan Diri ( Ornament ) - Capung-capung

Bahan utamanya iaitu tali-tali kulit.
Cara pembuatannya sebagai berikut ;
Step 1. Potong tali kulit sepanjang 45 cm kemudian kita akan membentuk huruf M seperti gambar disamping.



Step 2. Tali pertama si bahagian kanan kita selingkan ke bahagian bawah pada tali kedua yang berada disebelah kiri seperti gambar disamping.





Step 3. Tali kedua yang ada di sebelah kiri , yang kita buat selanjutnya dengan kita masukkan kebagian belakang dan kemudian kita tembuskan ke tali pertama yang ada disebelah kanan. Sehingga berbentuk seperti gambar disamping.






Step 4. kemudian tali pertama yang ada disebelah kanan kita selingkan ke bahagian belakang dari badan capung dan keluar pada tali kedua seperti gambar disamping.
Begitu juga dengan tali di bahagian kiri kita selingkan ke bahagian depan badan capung dan berakhir dengan memasukan tali kedua ke bahagian tali yang pertama.
sehingga berbentuk seperti gambar disamping.




Step 5. Setelah bahagian kepala jadi . sekarang kita akan membuat bahagian sayap dari capung itu sendiri. Dimana kita berikan masing-masing ruang untuk 2 tali supaya kita bisa membuat sayap. Setelah kita memberikan ruang untuk 2 sisi sayap , kita mulai mengunci sayap pertama dengan cara tali pada sisi kanan kita selingkan ke bagian belakang badan capung dan kita keluar kan dari sisi sayap yang ada disebelah kiri.
Kemudian tali yang berada disebelah kiri kita selingkan ke bahagian depan badan capung dan berakhir dengan memasukan tali kebagian sayap kanan capung. Sehingga berbentuk seperti gambar d samping

Step 6. Cara pembuatan nya sama seperti pada tahap pembuatan kepala capung. Sehinga berbentuk seperti gambar disamping.







Step 7. Kita akan membentuk sayap capung kembali sehinga sayap capung berjumlah 2 pasang dan stepnya sama dengan step 5 dan 6.







 Inilah akhirnya tinggal kita kencangkan saja sehingga semua bagian tali menjadi rapat, seperti gambar disamping.
Kemudian kita tinggal merapikan bagian sisa-sisa talinya kita gunting dan jangan lupa diberikan len untuk memperkuat supaya tali yang telah kita gunting tidak terlepas.








Selesai The Dragonfly knot kita pada hari ini...
Capung-capung yang sangat cantik...









Artikel ini dipetik dari http://vereny14.multiply.com/journal

0 评论:

发表评论

About Me

我的照片
Chang Siew Yee
Pandan Indah, Selangor, Malaysia
No.Matrik :D20102041808 Pengkhususan Major/Minor:Bahasa Cina/PJK Semester pengajian :2 Alamat Sekolah:SJK(c)ON PONG,LOT6JALAN BESAR 68000 AMPANG,SELANGOR
查看我的完整个人资料

Time

search this blog

MyGuru

My UPSI portal

facebook

The total number of Browse

Blogger 提供支持.

Followers